Letzte Woche gab es hier die besten Werbespots der Welt. Diese Woche folgen jene, bei denen Agenturen gar allzu kreativ waren.

Zu freizügig, pietät- oder geschmacklos, sexistisch oder diskriminierend – so die Begründungen. Die Internetseite Rejected online listet jene Printanzeigen, TV- und Radiospots, die zwar als untauglich für die Öffentlichkeit bewertet werden, auf YouTube aber hundertausende Zuschauer anlocken.

Hier eine willkürliche Auswahl von 10 Spots.
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Dove Pro-Age. Zu nackt fürs US TV.
[…] banned from US television by the Federal Communications Commission (FCC) because it „implied nudity“.


Stihl Kettensägen. Eingestellt nach einer Reihe von Beschwerden.
This commercial for Stihl chainsaws – created by Cummins and Partners, Melbourne – was withdrawn in May 2006 following complaints to the Advertising Standards Board of Australia.


Adecco. Schockierend und geschmacklos.
The ad is regarded as degrading and shocking, of bad taste, vulgar, disrespectful of human dignity and morals, scandalous with respect to children.


Steuerparadies Liechtenstein
This spoof advert designed to highlight the benefits of living in the Principality of Liechtenstein […] the commercial was targeted at „high net worth individuals living in a high tax country.“


Nike. NBA Basketballstar tritt Chinas Ehre mit Füßen.
This commercial for Nike, featuring the American basketball player LeBron James, was banned in China after administrators judged it to be an affront to „national dignity“.


Olympus. Zu unheimlich fürs TV?


Vigorsol. Unape-titt-lich, widerlich geschmacklos.
[…]the spot presents to the general public, minors included, such repulsive images in order to provoke feelings of disgust.


Lynx Jet. Sexistisch und unwahr.
The television advertisement described above uses sexual appeal in way that is exploitive and degrading of women to sell an unrelated product and contributes to discrimination against women.


PETA. Menschen sind (keine) Tiere.
Die Tierrechtsorganisation hat weltweit 1 Million Mitglieder und demnächst wohl bald genauso viele „banned Ad“ Listungen. Dieses 4minütige Video zeigt einige davon.


Amy Biehl Foundation. NPO Commercial gewalt-verherrlichend?
„In 10 years time, I am going to give YOUR toughter AIDS.“
Considering the spate of hi-jackings, most involving extreme forms of violence, it is in extreme bad taste to place advertisements of this nature.

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Geschrieben von Hannes Treichl am 3. Juli 2007